Auto nostalgija
87

Legendarna Škoda Felicia ove godine slavi 30. rođendan, bio je to auto za široke narodne mase

A. M.
Prije skoro 30 godina Škoda je počela proizvoditi Feliciju. Bio je to zvanično prvi auto iz "braka" Škode i Volkswagena, koji su odlično upoznali i naši građani, budući da je ovaj pristupačni i robusni auto motorizovao poslijeratnu BiH, a sklapao se u Vogošći.

Češka automobilska kompanija Škoda 1991. godine postala je dio Volkswagen koncerna. Tada je krenula proizvodnja praktičnih i pristupačnih modela čije korjene pronalazimo i danas.

Prvi model razvijen pod okriljem VW koncerna bila je Felicia, model koji se sklapao i u Vogošći i koji je motorizovao poslijeratnu Bosnu i Hercegovinu.

Škoda je s ovim modelom oživjela staro ime, iako se izvorna Felicia između 1959. i 1964. godine proizvodila kao kabriolet. Bio je to novi koncept s poprečnim motorom naprijed i prednjim pogonom, koji se bazirao na modifikovanoj šasiji slavne Favoritke (1987–1994). Uz pomoć Volkswagena, Škoda je imala lakši put do ugradnje modernih sigurnosnih funkcija kao što su zračni jastuci i ABS sistem. No, to je bio tek početak.

Proizvodnja od septembra 1994. godine

Razvoj Felicije započeo je 1991. godine djelomično uz korištenje računarske tehnolgije, a godinu dana kasnije proizvedena je testna serija. Serijska proizvodnja hatchback verzije počela je u Škodinoj fabrici u Mladoj Boleslavi u septembru 1994. godine, da bi 2000. godine proizvodnja hatchbacka i combija preselila u Kvasiny, gde su se već proizvodile komercijalne verzije. Linije opreme su se razlikovale po oznakama LX/LXi, GLX/GLXi, gdje je slovo "i" označavalo jači 1,3-litarski MPI motor snage 68 KS.

Šasija Felicije takođe je bila bazirana Favoritu. Felicia je imala prednje McPherson ogibljenje. Za razliku od Favorita, ugao nagiba točkova prednje osovine je promijenjen, a kod verzija s težim motorima (1.6 i 1.9 D) dodat je stabilizator. Na zadnju osovinu hatchbacka postavljena je poprečna spona kako bi se smanjilo podupravljanje. Sprijeda su se ugrađivale disk, a odzada bubanj kočnice. ABS je bio dostupan uz doplatu.

Felicia je prvi put je predstavljena javnosti u oktobru 1994. godine u Pragu. Mali porodični automobil imao je samonosivu karoseriju s većom upotrebom čelika, koja je bila čvršća u odnosu na Favorit. Felicia je imala međuosovinsko rastojanje od 2.450 mm, širi trag točkova i vanjske dimenzije 3.855 x 1.635 x 1.415 mm (dužina x širina x visina). Jednostavne, glatke linije karoserije s velikim staklenim površinama i crnim plastičnim branicima dizajnirali su Škodini dizajneri.

Moderna unutrašnjost je u svoje vrijeme imala udobna sjedišta koja su nudila dovoljan komfor i solidno bočno držanje. Komandna tabla je imala sve što je potrebno koncentrisano ispred dvokrakog volana, dok se četvorokraki nalazio kod modela sa zračnim jastucima. Na centralnoj konzoli nalazili su se standardni kružni prekidači kontrole grijanja i ventilacije. Felicia je bila izuzetno komforan automobil u svoje vrijeme.

Stari motori iz Škode i Volkswagena

Feliciju je pokretao stari poprečno postavljeni i vodom hlađeni OHV redni četverocilindarski motor od 1.289 kubika. Sa omjerom kompresije od 8,8:1 i Bosch Monomotronic (BMM) ubrizgavanjem goriva u jednoj tački, verzija LX je imala maksimalnu snagu od 54 KS pri 5.000 min i obrtni moment od 94 Nm pri 3.250 o/min, koji se prenosio na prednje točkove preko petostepenog ručnog mjenjača.

S masom praznog vozila od 935 kg Felicia 1.3 je postizala maksimalnu brzinu od 140 km/h i ubrzavala cijelu vječnost do 100 km/h, odnosno za 18 sekundi. Bio je ovo ubjedljivo najskromniji, ali ujedno i najpovljniji izbor za kupce. Kada se Felicia počela prodavati na bh. tržištu, verzija 1.3 LX je koštala ispod 10.000 "maraka", a nije posjedovala ni servo volan.

Verzija LXi od 1996. godine imala je MPI motor iste zapremine, ali s ubrizgavanjem u više tačaka i s povećanom kompresijom na 9,7 i snagom od 68 KS pri 5.000 o/min. Obrtni moment je povećan na 100 Nm pri nešto višim obrtajima, odnosno pri 3.750 o/min. Kod 1,3 MPI benzinca promijenjeno je vrijeme i položaj bregastog vratila, promijenjen je oblik bregova i korišteno je Siemensovo ubrizgavanje goriva u više tačaka.

Iste godine u ponudu su uvršteni ozbiljniji Volkswagenovi motori, 1.6 benzinac sa 75 KS i OHC distribucijom, dok je na našem tržištu jako popularan bio VW-ov 1.9 D dizel sa 64 KS s indirektnim ubrizgavanjem i vorteks komorom. Zbog veće težine 1.6 MPI i 1.9D motora, prednja osovina je ojačana i dopunjena poprečnim stabilizatorom.

Promjene su također napravljene u unutrašnjosti i opremi. Na primjer, osvjetljenje prtljažnika je imalo novi prekidač pored vrata, a zadnja vrata su se otvarala preko ručice kod vozačevog sjedišta. Škoda Felicia u hatchback verziji imala je masu praznog vozila od 935 kg do 1.020 kg s dizel motorom. Maksimalna brzina je varirala u zavisnosti od tipa motora od 151 km/h (1,3 litra) do 170 km/h (1,6 MPI). Škoda je ukupno proizvela 915.853 primjerka Felicije hatchback.

Praktična Felicia Combi

U junu 1995. Škoda Felicia Combi je predstavljena na Salonu automobila u Brnu . Felicia Combi je imala većinu dijelova karoserije identičnih hatchbacku, uključujući i peta vrata prtljažnika. Karavan je imao duži zadnji prevjes (ukupna dužina povećana na 4.205 mm) i treći bočni prozor sa obje strane. Zapremina prtljažnika povećana je sa 272 litara na respektabilnih 447 litara, odnosno na 1.366 litara nakon preklapanja zadnjih sjedišta.

Karavanski modeli, kao i hatchback, prodavani su u akcijskim verzijama ColorLine, Mystery i Family. Najluksuzniji je bio Felicia Laurin & Klement s kožnim enterijerom. Karavan se proizvodio se zajedno s hatchbackom do juna 2001. godine. Ukupno je proizvedeno 351.895 karavana u Mladoj Boleslavi i Kvasinyu.

Škoda Felicia Pickup (tip 797) proizvodila se od 1995. godine i imala je modifikovanu zadnju osovinu s povećanom nosivošću. Pickup je imao otvoreni tovarni prostor od preko 2 m2 i korisnu nosivost od 605 kg. Proizvodio se u tvornicama Kvasiny i Vrchlabí, gdje je proizvedeno ukupno 127.595 jedinica.

Modernizacija i facelift

U februaru 1998. godine u Mladoj Boleslavi predstavljena je redizjanirana i mnogo modernija Felicia. Najvidljivija promjena bila je nova prednja maska sa hromiranim okvirom, većim farovima i haubom u stilu Octavije. Plastični odbojnici su bili u boji karoserije, a naknadno i ručke i retrovizori. Promijenjen je oblik prednjih svjetala za maglu, a istovremeno je poboljšana zaštita od korozije. Redizjan je izdužio karoseriju. Hatchback je bio 28 mm duži (3.883 mm), a karavan je porastao za 32 mm (4.237 mm).

Proizvodnja Felicije prekinuta je 20. juna 2001. godine, kada je iz fabrike izašla posljednja bijela Felicia LX 1.9 D. Ukupno 1.420.441 primjerak Felicije proizveden je između 1994. i 2001. godine, što je činilo skoro dvostruko više proizvedenih automobila u odnosu na prethodni Favorit. Nasljednik je stigao 1999. godine u obliku Fabije, iznimno popularnog modela koji se još uvijek proizvodi u svojoj četvrtoj generaciji.